V říši desáté Múzy

8. prosince 2011 v 22:52 | Jana Elinor Poláčková |  Recenzování

Políbila jej Múza. Poetické slovní spojení vyjadřující okamžik vrcholné umělecké inspirace, stavu, v kterém je autor zbaven zbytečných zábran a může se ze všech sil vrhnout na tvorbu. Ale Múzy, ty jsou z principu stvoření nadmíru přelétavá. Snad je lépe ani nevědět, co s nimi mnoho spisovatelů provádí v ústraní své pracovny. Stačí zvrhlé teorie recenzentovy, který musí výsledek snažení přečíst a řádně zhodnotit...


Ale vraťme se od kousavé lyriky zpět k sérii článků o recenzování. Po dvou spíše obecnějších úvahách bych se ráda zaměřila na konkrétní problémy, které se mohou při psaní recenzí vyskytnout.

Prvním je titulek. Říká se, že čím je výraznější a poutavější, tím má větší šanci uspět. Zaujmout čtenáře a přitáhnout ho k recenzi. A v neposlední řadě titulkování je, po překonání počátečního ostychu, zábava. Vymyslet takový, který charakterizuje knihu a nepůsobí násilně, je docela náročné cvičení mozku.
I proto se většina seriózních webů omezuje na jméno autora a název dílam kterými se nedá nic zkazit. Mají pro to své důvody. Normální čtenář při pohledu na skvost typu "Martina Šrámková v edici Pevnost kráká jako nenažraný krkavec" necítí zaujetí, ale znechucení. Snad se podívá, jaký text se pod takovým titulkem skrývá, ale spíš získá averzi na recenzenta i webovou stránku. Po informacích půjde pídit jinam, a web oslaví slavné vítězství dravého přístupu k věci. Jestliže si nadpisem získáte pověst hulváta, bude to chtít spoustu, spoustu velmi dobrých recenzí, abyste ji dokázali napravit.

Perex je několik prvních vět článku. Slouží jako vábnička, naznačuje, o co by mohlo jít - a že stojí za to obětovat nějakou tu minutku volného času. Neměl by být přehnaně dlouhý, adekvátní je zhruba 150 až 400 znaků. Naopak by se měl vyznačovat nápaditostí a vystihnout knihu.
Pokud jste se zároveň rozhodli psát "experimentálně", je čas na to čtenáře psychicky připravit. Právě lákání na jinou než konvenční recenzi může přitáhnout žádoucí pozornost, takže jestli si aspoň trochu věříte, zkuste to! Pokud zvládnete skloubit hlavní účel (totiž zprostředkovat kontakt s knihou, jejími světlými i temnými stránkami, čtenářským zaměření, atp.), můžete jenom získat.

Při psaní vlastní recenze se držte především toho, že text má mít strukturu jak po stránce formální (odstavce), tak myšlenkové. Skákat z jednoho nápadu na druhý po vzoru splašených králíků je věcí krajně produktivní.
Řiďte se především vlastní představou, co a jak chcete říct. Je ale dobré zohlednit následující body:
  1. neposuzujete autorem zvolený námet, ale výsledek
    Vyjadřujete se k fantasy o mladistvém poblouznění upíry? - OK, je to fantasy o mladistvém poblouznění s upíry. Můžete si o tom myslet své (třeba o nekrofilii a pedofilii), ale taky si to nechte pro sebe. Vaším úkolem je si především ujasnit, jestli z daného tématu vznikl dobrý příběh. Jestli autor odvádí práci tak, jak má. Jak dobře či špatně dopadá srovnání s jinými podobnými záležitostmi...
    Kniha pro jedenáctileté holčičky romantického smýšlení BUDE zákonitě jiná než drsné military z postapokalyptického světa. A když něco není váš šálek čaje, ještě to neznamená, že se jedná o dno latríny.
  2. Ověřujte si fakta. Nejlépe dvakrát, třikrát a křížem k tomu.
    Zní to jako čirá paranoia, ale jestliže jeden ze zdrojů šíří dezinformaci, málokdy se bude vyskytovat v několika dalších.
    A pokud cítíte neodolatelné nutkání vařit při psaní z vody, zvažte, jestli nebude lepší si nalít panáka, ubalit jointa nebo si šlehnout rudopísek. Všechno z toho je méně sebedestruktivní záležitost, než psát o neověřených faktech na základě dojmologie.
  3. Když už chválíte nebo haníte, nemiřte do vzduchu, ale na konkrétní body.
    Co se autorovi podařilo? Co se nepodařilo? A PROČ?
    Vůbec "proč" je kouzelné slovíčko. Když si potřebujete dát dohromady myšlenky ke knize, neobejdete se bez něj. Dokáže jedinečným způsobem dokopat k hledání odpovědí a jejich zdůvodňování.
    Takže se ptejte. Tak dlouho, dokud nedostanete odpovědi, s nimiž budete spokojeni. Autoinkvizice v malých dávkách neškodí v jakémkoli množství. A kniha sice není nepřítel, její poznání se však bude hodit.
  4. Usilujte o neutralitu a objektivnost.
    Nejde o váš osobní vztah k recenzovanému titulu či k autorovi, pouze o zprostředkování čtenářsky užitečných věcí. Na nadšené ódy či zoufalé vytí máte blog - zejména v případě věcí silně subjektivní povahy.
Zbytek je, myslím, naprosto ukradený a záleží na každém, jak se s ním popere.
Napíšete tradiční stručné shrnutí?
Spácháte esej?
Lapíte Mpzu, odtáhnete ji do houští a pod hrozbou násilí přinutíte k nějakému originálnímu nápadu?
To už je jenom na vás. Na vás a vašich zkušenostech a odvaze.

V závěru byste se měli pokusit nějak shrnout předchozející řádky. A nezapomenout, že se zde hraje o vytvoření konečného dojmu. Strohým hodnocením sice nic nezkazíte (maximálně atmosféru recenze) a v zásadě je strašně fajn, ale lepší je spáchat recenzované knize přiměřenou tečku.

A abych nezapomněla - doufejte ve zpětnou vazbu. Ať už ze stran šéfredaktora (pokud píšete "někam výš"), jiných recenzentů či "pouhé" laické veřejnosti.
A když se jí dočkáte, nevyšilujte, že není pozitivní. Ve chvíli, kdy se učíte a na poli recenzentském děláte první krůčky, je každá rada dobrá. Potřebujete totiž znalosti. Znalosti, cvik a několikrát dostat přes čumák, abyste si vypěstovali přesné povědomí o tom, co a jak si můžete dovolit.
Mějte tedy v takovém případě všechny argumenty připravené v záloze - a místo, abyste dštili oheň a síru na primitivy, co se nesklání před majestátem vašeho jména, slušně diskutujte.
Snažte se obhájit vaše stanovisko, a snažte se zamyslet, proč je kritikovo stanovisko odlišné. Jaké jsou příčiny, jestli se jedná o kolizi různých názorů, samovolné prudění, a nebo jestli jste skutečně udělali botu. Každopádně na rozdíl od dětinského urážení se tento přístup posílí vaši sebejistotu, schopnosti a přidá vám pomyslné profi-body. A pokud jste tvor ambiciózní, budou se vám v budoucnu zatraceně hodit.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama